فرعون سه ضلعی

مسابقات اسبدوانی تاج سه گانه آمریکا در روز 6 ژوئن با قهرمانی اسب "امریکن فیرو" یا همان "فرعون آمریکایی" به پایان رسید. پیروزی این اسب و کسب تاج سه گانه پس از 37 سال انتظار بدست آمد. در این مدت در رابطه با مسابقات سه گانه که قبلا یازده اسب توانسته بودند تاج سه گانه را کسب کنند دیدگاه و نظرات گوناگونی مطرح گردید. یک نظر این بود که قهرمانی یک اسب در تاج سه گانه دیگر سرابی بیش نیست یا اینکه فاصله زمانی پنج هفته ای مسابقات کافی نیست و زمان کمی می باشد یا اینکه این فاصله زمانی کم برای اسب هایی به این سن و سال خیلی خسته کننده می باشد یا دیدگاهی که می گوید مشخصات و صفات نسل های جدید اسب های کنونی در آمریکا فاقد قدرت و نیروی مکفی و مطلوب برای تحقق اینگونه پیروزی هایی است که درگذشته رایج بود.

به هر حال با درخشش "امریکن فیرو" که در رقابت با همسالان سه ساله خود، قدرت خود را به اثبات رساند و کار فوق العاده ای را که خیلی از اسب ها در طول سه دهه باید انجام دهند، انجام داد. ورزش اسبدوانی در آمریکا این امر را به فال نیک و بشارت دهنده گرفت.

لذا این پیروزی حاصله با استقبال وسیعی روبرو شد ابتدا از میدان اسبدوانی بلمونت در حضور 90 هزار تماشاگر که از سکوهای میدان خوشحالی خود را ابراز می نمودند تا میلیونها عکس که از لحظه پیروزی گرفته و در شبکه های اجتماعی پخش شد و یا در آرشیوهای ویژه ای جهت جاوید نمودن آن لحظات تاریخی محفوظ گردید.

البته پیروزی اسب "فرعون آمریکایی" در تاج سه گانه توسط تماشاگران و دوستداران اسب، پیش بینی شده بود. برعکس نظر کارشناسان و خبرنگاران زیرا تماشاگران در هر سه مرحله مسابقه 1- کنتاکی دربی 2- بریکنس و 3- بلمونت، این اسب را به عنوان نامزد پیروزی در این مسابقات کاندید کرده بودند. در حالی که کارشناسان قدرت این اسب را برای پیروزی بر تاج سه گانه در حد بالا تشخیص نمی دادند بخصوص در مرحله سوم مسابقات که مسافت مسابقه بیشتر بوده است. این نظریه کارشناسان بدین علت بود که اسب "امریکن فیرو" تمام پیروزی های خود را به یک شیوه بدست آورده بود. در هر میدانی که می دوید و یا هر زمین یا مسافتی که بود با شیوه واحدی بود آنهم به این صورت که از ابتدای مسابقه پیشتاز می گردید و تلاش می نمود تا پایان صدرنشین باشد و دیگر رقبای خود را از میدان به در کند.

موفقیت "امریکن فیرو" ثمره تلاش و برنامه ریزی و صبر و حوصله مالک و مربی اصلی او آقای "احمد زیات" مصری الاصل می باشد. این مالک مصری چند سال پیش در یک بحران و تنگنای مالی قرار گرفت که بخاطر آن به چندین دادگاه احضار شد. ایشان در آن موقع برای ایجاد گشایش در وضع بحرانی خود این اسب را که یکساله بود در یک حراجی به معرض فروش گذاشت اما مبلغ مزایده آن از 300 هزار دلار تجاوز نکرد که آقای "زیات" از فروش آن صرف نظر کرد و تنها با یک کورسوی امیدی تصمیم به تربیت و آموزش آن برای مسابقات گرفت. این تصمیم همان لحظه حساس بود که برای آنها تاریخ ساخت و شهرت تاریخی و ثروت فراوان بوجود آورد.

پیروزی در مسابقات تاج سه گانه موجب رونق بخشیدن به امور مالی این مالک مصری که مدتی در بحران مالی قرار گرفته بود شد و همچنین سوارکار مکزیکی تبار آن که به علت تنگناهای مالی مجبور شده بود به عنوان راننده اتوبوس کار کند تا بتواند شهریه مورد نیاز آموزش خود در مدرسه سوارکاران را فراهم نماید و همچنین مربی آمریکایی اسب که مدتی قبل در دبی از سکته قلبی جان سالم به در برده بود و پس از آن سکته مجددا به عنوان مربی مشغول به کار گردید و پیروزی این اسب باعث شد تلخی های سه شکست قبلی در مسابقات سه گانه آمریکا را فراموش کند.

اکنون و در مدت 4 ماه آینده اسب "امریکن فیرو" با امتحانات سختی روبرو خواهد شد که شاید سختر از امتحانات قبل باشد چون در خلال هفته آینده مجبور است در مسابقات اسبدوانی با اسب هایی که سنشان بیشتر است مواجه شود آن هم در مسابقات "بریدرز کاپ کلاسیک" . آن موقع است که کارشناسان و تماشاگران می توانند جایگاه واقعی این اسب را تعیین کنند که آیا این اسب یک اسب معمولی است که عوامل خاص باعث پیروزی او بر تاج سه گانه شده است یا اینکه این اسب یک قهرمان واقعی است و مستحق این است که بین بزرگترین اسب های قهرمان در تاریخ مسابقات آمریکا جایگاه ویژه ای داشته باشد.

 

مجله الخیٌال امارات متحده عربی به تاریخ جولای 2015 (مرداد ماه 1394)- ترجمه رادان هورس

 

ارسال نظر

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ