مادیان های قدرتمند

 

مادیان سویر، قهرمان گنیز هزار ایرلند (مادر ریو کازوی) در حراجی سال گذشته تاترسلز به شماره 1794 که مبلغ پیشنهادی برای خرید آن تا 800 هزار گنیز (بیش از 4 میلیارد تومان) داده شد اما مالک این مادیان قهرمان از فروش آن امتناع ورزید.

 

مادیان های قدرتمند

در حال حاضر موضوع کشش اسب های تروبرد در جهان و موفقیت فرزندان حاصله از این کشش ها در مسابقات اسبدوانی به پدران آنها (سیلمی ها) منصوب می شود که این تفکر موجب معروفیت سیلمی و تقاضای بیشتر برای کشش توسط آنها می گردد تا جایی که قیمت کشش این سیلمی ها تا 15 برابر و یا بیشتر نیز می رسد. اما در این مدت اخیر مادیان هایی که اسب های مسابقاتی موفق تولید نموده اند یا خصوصیات تولید مثل خوبی دارند جایی برای خود باز کرده و مورد اهتمام بیشتری قرار گرفته اند حتی شاید بیشتر از سیلمی ها. این امر در نتیجه دو عامل به وجود آمد یکی اینکه پیروزی های مادیان های دو سه ساله و مادیون های بزرگسال در برابر اسب های نر در بزرگترین مسابقات اسبدوانی در ژاپن، اروپا و آمریکا. دوم بالا بودن تقاضا برای خرید مادیان ها در حراجی های اخیر که در آن کشورها برگزار شده است.

در بررسی مسابقات در شرق دور (خاور دور) نشان داده می شود که مادیانهایی که به صحنه شهرت و معروفیت رسیده اند به دلیل پیروزی فرزندان آنها در مسابقا ت می باشد. بطور مثال مادیان "جنتلدونا"، که به لقب اسب سال ژاپن در سال گذشته نایل شد و امسال نیز کاندیدای این لقب می باشد.

نمایش عالی مادیان ها در ژاپن در این حد خلاصه نمی شود بلکه مادیان سه ساله "دنیم آند روبی" که به فاصله یک بینی در کاپ ژاپن به مقام دوم نائل شد نشان دهنده برتری مادیان های دو سه ساله بر نریان ها می باشد.

با نگاهی به جوایز "کارتیر" اروپا در سال 2013 ملاحظه می شود که مادیان "تریف" در رقابت با دیگر اسب ها لقب "اسب سال اروپا" را به خود اختصاص می دهد آنهم بعلت پیروزی این مادیان بر سایر رقبای بزرگسال خود (اسب و مادیان) در مسابقا ت اسبدوانی "قوس النصر" فرانسه (ارگ فرانسه). جالب اینکه مهمترین رقبای "تریف" عبارت بودند از دو مادیان دو سه ساله به نام های "سکای لانتیرن" و "موون لایت کلاود" که مادیان دوم به عنوان "اسب سال" در بین اسب های بزرگسال فرانسه انتخاب شد. کمااینکه مادیان "استیمت" به عنوان اسب سال در مسابقات استقامت انتخاب شد. در حالی که این دو مسابقه برای همه اسب ها (از نظر سن و جنس) برگزار شد.

در مسابقات "بریدرز کاپ" نیز همان سناریو تکرار شد آنهم با پیروزی دو مادیان "میس دایرکشن" و "سیکریت سیرکل" در مسابقاتی که با شرکت اسب های نر و ماده برگزار شد.

پس از مدت کمی از این مسابقات درخواست و تقاضا برای خرید مادیان های دو سه ساله و بزرگسال در 3 حراجی بزرگی که در نوامبر سال گذشته برگزار گردید، بالا رفت. در حراجی "فاسیگ تیبتون" که سال گذشته در آمریکا برگزار شد، اسب سال آمریکا به نام "هافر دوگریس" به مبلغ 10 میلیون دلار فروخته شد. اما در سال جاری مادیون "بتر بتر بتر" به فیمت 5/2 میلیون دلار و مادیان "گروبی دول" قهرمان مسابقات "بریدرزکاپ" به قیمت 3/1 میلیون دلار فروخته شدند و در حراجی "کینلاند" که پس از چند روز بعد از حراجی قبلی برگزار شد، مادیان "اوسهم ماریا" به قیمت 4 میلیون دلار فروخته شد.

در مجموع 38 مادیان در این دو حراجی هر کدام با قیمت حداقل یک میلیون دلار به بالا فروخته شدند که این نشان دهنده تقاضای زیاد برای خرید مادیان های دو سه ساله و مادیان های اصیل و قهرمان می باشد.

در قاره اروپا نیز این بیداری و آگاهی بوجود آمده و نتایج کسب شده توسط  مادیان های دو سه ساله و مادیان های بزرگسال در مسابقات و  حراجی ها دال بر آن است. بطوری که در حراجی "گوفس" که در هفته سوم نوامبر برگزار شد تقاضا برای خرید کره مادیان های یکساله و مادیان های دو سه ساله بالا رفت از جمله فروش مادیان سه ساله "شکویتا" به قیمت 6 میلیون یورو به مالکی که هویت آن فاش نشد. با اینکه هدف نهایی از خرید این مادیان که قهرمان مسابقات "اوکس" ایرلند می باشد تولید و کشش است اما بنا به گفته ای یکسال دیگر نیز در کوران مسابقات فعالیت خواهد نمود.

این حوادث و دگرگونیهای بوجود آمده شاید بتواند این اعتقاد رایج را که تنها اسب های نریان برای تولید مثل موفق، سهم دارند تغییر دهد و شأن و منزلتی که مادیان ها در این امر دارند را بالا ببرد و به نقش آنها در این ورزش و پیروزی های کسب شده و تولید نسل قوی، مهر صحت بگذارد.

 

به نوشته سردبیر مجله الخیال امارات متحده عربی 2013/12/15  - ترجمه رادان هورس

 

 

ارسال نظر

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ