با ساخت نعل های جدید از تیتانیوم در استرالیا، امکان ریزش رکوردهای اسبدوانی بالا رفت

ساخت نعلی 50 درصد سبکتر از نعل فعلی

با ساخت نعل های جدید از تیتانیوم در استرالیا، امکان ریزش رکوردهای اسبدوانی بالا رفت

گروهی از دانشمندان علم و صنعت سازمان "کمونویلث" در استرالیا موفق شدند نعل های سه بعدی بنفش رنگی از جنس تیتانیوم بسازند. قرار است این نعل جدید را توسط یکی از اسب های شرکت کننده در مسابقات "ملبورن" آزمایش نمایند. کارشناسان بطور مجازی نام این نعل جدید را "اثر تیتانیوم" گذاشتند. این نعل جدید دارای چند امتیاز ویژه می باشد که مهم ترین آن سبک بودن نعل می باشد، بطوری که وزنش 50 درصد سبکتر از نعل های عادی است. این امتیاز تاثیر مثبتی بر عملکرد اسب می گذارد آن هم در یک رشته ورزشی که بالا و پایین بودن وزن تاثیر به سزایی در برد و باخت و ثبت رکورد های جدید دارد چون بطور علمی و عملی ثابت شده است که هر چقدر وزن اسب (شامل اسب، سوارکار، زین، نعل و سایر تجهیزات دیگر )سنگین شود به همان مقدار سرعت اسب کند می شود . عکس آن نیز صحیح می باشد. امتیاز دیگر نعل جدید این است که از استحکام بالاتر و مطابقت بیشتر با وضعیت پای اسب برخوردار است. کارشناسان معتقدند که این امتیاز، تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد اسب های مسابقه ای خواهد داشت. احتمال می رود که بزودی استفاده از این نعل جدید در مسابقات و عمومیت یافتن آن بطور گسترده با درنظرگرفتن نتایج بدست آمده و همچنین سوددهی اقتصادی آن، توسط کارشناسان توصیه شود.

ویژگی های نعل:

محققین شیوه ساختن نعل جدید را بر حسب اندازه و شیارهای هر یک از سم های اسب قرار دادند آن هم بصورت ساده و با سوهان کشیدن بر روی سم اسب. سپس نعل مذکور مطابق قالب سه بعدی سهم اسب در چند ساعت ساخته می شود. امتیاز این نعل، سبک بودن، دقیق بودن شیارهای آن (مطابق با سم اسب)، استحکام  بالا و ساخت سریع آن می باشد. لازم به ذکر است که ساخت دقیق قالب سم اسب ظرف چند دقیقه می باشد. به همین جهت ساخت نعل جدید دقیقا مطابق با اندازه های هر یک از سم های اسب در همان روز امکان پذیر است. نعل جدید از فلز "تیتانیوم " ساخته شده است آن هم با ذوب نمودن این فلز با تکنولوژی جدید و با استفاده از اشعه الکترون بحای شیوه معمولی رایج در ساخت نعل ها.

نحوه مطابقت استفاده از نعل های جدید با مقررات فعلی اسبدوانی:

بعضی ها معتقدند که این نعل جدید سریعا جای خود را باز خواهد کرد حتی می گویند زمان اعلام کردن نعل جدید به مالکین اسب ها با تاخیر صورت گرفته، بطوریکه در حال حاضر امکان استفاده از این نعل در جشنواره مسابقات "کولفیلد" که نیمه اکتبر و همچنین جشنواره "ملبورن کاب" که در اوایل نوامبر برگزار می شوند وجود نخواهد داشت.

آنان معتقدند که ساخت انبوه نعل جدید در مدت 2 ماه امکان پذیر است. بررسی های اولیه به عمل آمده دال بر مورد قبول بودن این تکنولوژی جدید می باشد، اما در مقابل در رابطه با نحوه استفاده از نعل های جدید و آیا نیازی به تعدیل مقررات اسبدوانی خواهد داشت یا نه و آیا در یک کورس تعدادی از سوارکاران از نعل جدید و تعدادی از نعل فعلی استفاده کنند، اینها سوالاتی است که مطرح گردیده و نیاز به بررسی دارد.

بعضی ها از قیمت بالای نعل جدید سخن می گویند که یک جفت آ ن بالغ بر 600 دلار می باشد که دست اندرکاران معتقدند گران بودن نرخ این نعل موجب عدم استفاده از آن بصورت گسترده می شود اما پاسخی که داده شده، این است که، اولا نرخ لوازمات دیگر ورزش اسبدوانی نسبت به نرخ نعل جدید بسیار بالاتر می باشد دوما سبکی وزن نعل جدید بر گرانی آن ترجیح داده می شود آن هم با در نظر گرفتن امیدهای بوجود آمده در بهبود مسابقات اسبدوانی که نتایج آن حتی به یک صدم ثانیه هم بستگی دارد.

دوهای سریعتر:

در حال حاضر عدم ساخت انبوه نعل های جدید و عدم استفاده بالا از آن در مسابقات به این علت است که دست اندرکاران اسبدوانی نگاه جامعی به این تکنولوژی ندارند لیکن آقای "جون مولونی" مربی اسبی که با نعل جدید در مسابقات "ملبورن" خواهد دوید، می گوید: یک نعل خوب برای اسب می بایست حدالامکان سبک باشد چون سنگینی نعل موجب کند شدن سرعت اسب می شود. ایشان می گوید: وزن نعل جدید که از "تیتانیوم" ساخته شده است نصف وزن نعل فعلی است که از جنس آلومینیوم می باشد و این موضوع باعث می شود که اسب دوی سریعتری داشته باشد. نامبرده افزود: بخاطر بهبود دوی اسبهایش که از نعل جدید ابتکاری استفاده می نمایند، احساس خوبی دارد.

 

مجله الخیال امارات متحده عربی  - ترجمه رادان هورس

 

 

ارسال نظر

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ