مشاهده مواردی از بیماری "آنیمیای اسبی" در کالیفورنیا

 

در ایالت کالیفورنیا که یکی از مهم ترین مراکز پرورش اسب در مسابقات اسبدوانی به حساب می رود اعلام گردید موارد جدیدی از بیماری واگیر آنیمیای اسبی در تعدادی از اصطبل ها و مراکز پرورش اسبهای معمولی (نه اسب های تروبرد) مشاهده گردیده است . این بیماری ویروسی قابل سرایت به کلیه اسب ها، الاغ ها و قاطرها می باشد. از این نظر در صورت عدم کنترل و تسلط بر آن می تواند برای اسب های مسابقاتی خطرناک باشد .

این گزارش توسط شعبه بهداشت حیوان وابسته به اداره تغذیه و زراعت ایالت کالیفرنیا در ابتدای این هفته اعلام شد. بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که 34 اسب معمولی که عمرشان بین 3 الی 8 سال می باشد به این بیماری مبتلا گردیده اند.آخرین باری که این بیماری در کالیفورنیا مشاهده شد مربوط به سال 2012 بود.

با اجرای آزمایشات کلی و همه جانبه بر روی 250 اسب  در 19 مرکز پرورش در ایالت کالیفورنیا، مشخص شد که نتیجه کلیه آزمایشات اسب ها منفی بود .

این آزمایشات که پس از 2 ماه از جداسازی اسب های بیمار از اسب های سالم اجرا شد دال بر این است که موضوع این بیماری واگیر با تاخیر اعلام شده است.

بیماری آنیمیای اسبی یک نوع بیماری ویروسی خطرناک می باشد و شباهت زیادی به بیماری ((H.I.V انسانی دارد و قابل انتقال از طریق خون است، که همین امر موجب انتشار سریع آن از راه های مختلف شده است مثل حشرات خون خوار، استفاده از لوازم جراحی آلوده به خون اسب بیمار مانند سرنگ و وسایل جراحی که پوست اسب را می کند یا سوراخ می کند.

این بیماری در رده بیماری های آنیمیا قرار می گیرد چون تاثیر مستقیم بر روی گلبولهای قرمز خون گذاشته و آنها را تلف می کند که درنهایت منجر به کمبود توان خون در حمل اکسیژن به نسوج بدن و در نتیجه به بیتابی حیوان و مرگ او منجر می شود.

یکی از خطرات این بیماری این است که حیوان حامل ویروس مذکور در طول مدت عمرش حامل این ویروس می باشد و همواره انتقال آن به اسب های سالم وجود خواهد داشت و تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری خبیث بدست نیامده است، تنها برای مصونیت اسب های سالم می بایست بین اسب های بیمار و اسب های سالم جداسازی نمود و اسب های بیمار را دور از دیگر اسب ها نگهداری کرد یعنی در فاصله ای که حتی حشرات خون خوار نیز نتوانند خون آلوده را به اسب های سالم انتقال دهند. همچنین برای مصونیت بیشتر بایستی از سرنگ ها بیش از یک بار استفاده نشود حتی برای اسب های سالم.

مجله العادیات امارات متحده عربی شماره 552، 5 فوریه  2015 به نوشته محمد طه - ترجمه رادان هورس

 

ارسال نظر

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ