دکتر خلیلی: هزینه دوپینگ اسب 2 برابر بودجه فدراسیون سوارکاری است

خلیلی: هزینه مبارزه با دوپینگ اسب ۲ برابر بودجه وزارت برای فدراسیون سوارکاری است

 

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت: تناسبی میان سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد و فقط هزینه مبارزه با دوپینگ اسب‌ها ۲ برابر بودجه وزارت ورزش برای این فدراسیون است.

مسعود خلیلی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی فارس درباره شرایط سرمایه گذاری در رشته سوارکاری اظهار داشت: متاسفانه تناسبی میان سرمایه گذاری بخش خصوصی  و سرمایه گذاری دولتی در رشته سوارکاری وجود ندارد. در کشور بیش از 400 باشگاه سوارکاری وجود دارد و در حدود 15 هزار اسب ورزشی مشغول فعالیت هستند، فقط هزینه جاری نگهداری این اسب ها در حدود چند میلیارد تومان می شود که اغلب این هزینه ها توسط مالکان پراخت می شود و این هم به دلیل علاقه ای است که آن ها به این رشته ورزشی دارند.

وی افزود: واقعاً باید پرسید علاقه مندان چه ورزشی تا این اندازه از هزینه شخصی استفاده می کنند؟ در یکی دو سال گذشته با بی انگیزگی سوارکاران و مالکان روبرو بودیم و من احساس کردم که در این باره باید چند کار را در اولویت قرار دهیم و ورزش سوارکاری را رونق دهیم. یکی از این موارد توجه ویژه به پرورش اسب بود که در این باره هم باید به سوارکار و هم اسب توجه ویژه می شد. همچنین همکاری خوبی میان ما و سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفت و طی جلسات متعددی که با این نهاد داشتیم، آن ها پذیرفتند که در بحث واردات اسب کمیته ای مشترک میان فدراسیون و آن ها برقرار شود و در حال حاضر ورود اسب به کشور ساماندهی شده و به یک پنجم تقلیل یافته است.

رئیس فدراسیون سوارکاری یکی از مشکلات فدراسیون سوارکاری را نبود محل و ماوایی مناسب برای پرداختن به رقابت های سوارکاری عنوان کرد و اظهار داشت: در این باره با جلساتی که صورت گرفت، در نهایت وزیر محترم ورزش دستور دادند تا مجموعه نوروزآباد به صورت بلند مدت در اختیار فدراسیون سوارکاری قرار بگیرد و ما در این مجموعه پیگیر هستیم تا با قیمت مناسب و باقراردادی بلند مدت این مجموعه را دراختیار بگیرم.

خلیلی نوشتن کتاب تبارنامه ویژه اسب های ایرانی را دیگر اقدام ارزشمند فدراسیون عنوان کرد و گفت: کتاب تبارنامه برای اسب های ترکمن، کرد، دره شوری و کاسپین شروع شده و برخی از آن ها به نتیجه هم رسیده است. تبارنامه اسب کاسپین نوشته شد و این اسب هویت بین المللی پیدا کرده است. در مورد اسب ترکمن هم به دنبال ثبت تبارنامه هستیم.

وی همچنین از مبارزه جدی فدراسیون با مسئله دوپینگ اسب ها در رشته های مختلف سواری خبر داد و عنوان کرد: مقوله مبارزه با دوپینگ را طی یکی دو سال اخیر به طور جدی پیگیری کرده ایم و به شدت شاهد کاهش دوپینگ از سوی سوارکاران بوده ایم. تمام آزمایشات و نمونه گیری از اسب ها به 5 آزمایشگاه برتر دنیا فرستاده می شود و با وجود اینکه هزینه هر نمونه گیری بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تومان برای فدراسیون خرج دربردارد اما فدراسیون با جدیت این کار را انجام می دهد. حتی در مسابقات جشنواره زیبایی اسب، که به ندرت تست دوپینگ گرفته می شود، این تست را از اسب ها گرفته ایم.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: فقط هزینه مبارزه با دوپینگ در فدراسیون سوارکاری سالانه در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان می شود که 2 برابر بودجه ای است که وزارت ورزش در اختیار فدراسیون قرار داده است.

خلیلی درباره فعالیت فدراسیون سوارکاری درباره خروج اسب های ایرانی از قرنطینه هم گفت: خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و توانسته ایم با چند کشور این موضوع را حل کنیم و مشکلاتی بابت خروج اسب های ایرانی به این کشورها وجود ندارد اما در بحث نقل و انتقال اسب به سایر کشورها با مشکل مواجه هستیم و معمولا هزینه های بالایی برای این انتقال وجود دارد. متاسفانه خطوط هوایی ما خط کارگو در اختیار ندارد و در این باره با مشکل مواجه هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس تاریخ 9 دی ماه 1394

 

ارسال نظر

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ